علاقمندان به یادگیری طراحی وب بخوانند

web - علاقمندان به یادگیری طراحی وب بخوانند

خیلی از دوستان در سوالاتی که مطرح کرده بودند ، می گفتند که دوست دارن طراح وب بشن و نمیدونن از کجا و به چه شکل شروع به کار کنند ، چه زبانی رو یاد بگیرند ، از چه ابزاری استفاده کنند و سوالاتی ازین قبیل . امروز به صورت کامل به این مسئله می پردازیم و برای کسانی که دوست  دارند طراح وب بشن ، یه مسیر و راهنمای کامل رو مطرح میکنیم که حداقل بدونید برای طراح وب شدن در چه مسیری پیش برید ، چه زبان های برنامه نویسی رو یاد بگیرید و از چه ابزاری برای سریعتر شدن روند یادگیریتون استفاده کنید. خوب بهتره زودتر شروع کنیم . در یک پاراگراف مسیر کلی حرکت شما به سمت یادگیری طراحی وب رو مطرح میکنم . برای این منظور اول از همه باید زبان html رو فرار بگیرید ، html برای طراحی شالوده و ساختار اصلی صفحه ی وب استفاده میشه . بعد از اون باید زبان CSS رو یاد بگیرید تا بتونید جزئیات شیوه ی نمایش صفحات وبتون رو تعیین کنید . پس از اون در صورت تمایل بد نیست که به سراغ جاوااسکریپت برید تا بتونید به صفحات وبتون پویایی و امکانات ویژه تری اضافه کنید . بعد از اون هم اگه قصد دارید حرفه ای تر کار کنید باید به سراغ یک زبان برنامه نویسی سمت سرور (server-side) مثل php یا asp.net برید تا بتونید اسکریپت ها و برنامه های اختصاصی تحت وب برای خودتون بنویسید . بعد از یادگیری این موارد هم باید بشینید و حسابی به صورت عملی و تجربی کار کنید تا دستتون راه بیافته و تجربتون افزایش پیدا کنه .

:: برای طراح وب شدن به ترتیب باید گام های زیر رو پیش برید :

:: گام اول : یادگیری زبان HTML

برای شروع کار و آغاز طراح وب شدن ، لازم و ضروریه که اول از همه زبان html رو یاد بگیرید . زبان html برای ایجاد بدنه و ساختار اصلی صفحات وب به کار میره . شما از هر زبان برنامه نویسی (مثل php) که استفاده کنید نهایتا باید خروجی رو به صورت کدهای html بسازید .

برای یادگیری این زبان کتاب های زیادی در کتاب فروشی ها موجوده . ولی پیشنهاد من اینه که همزمان با مطالعه حتما کد بزنید و به صورت عملی و تجربی کار کنید تا نتیجه مناسب رو بگیرید .

:: مطالب مربوط به آموزش html رو که ما تهیه کردیم میتونید از اینجا و اینجا مطالعه کنید که در حال توسعه و افزایش مطالب هست .

:: اگر زبانتون بد نیست پیشنهاد من اینه که بخش آموزش html سایت w3schools رو هم حتما برای شروع کار مطالعه کنید . در اونجا مثال های زیادی زده شده و این مزیت هم وجود داره که همزمان میتونید کدها رو خودتون تست کنید و نتیجه اش رو در خروجی ببینید .

:: گام دوم : آموختن و فراگیری زبان CSS

با html ساختار و پیکربندی کلی یک صفحه وب رو میسازیم . ولی برای اینکه ظاهر صفحه وب رو آراسته کنید باید از CSS استفاده کنید . با CSS میتونید برای هر کدوم از تگ های html خصوصیاتی چون رنگ ، فونت ، سایز ، پس زمینه و … رو تعیین کنید . CSS رو به این منظور ایجاد کردند که ساخت پیکربندی صفحه وب رو از شیوه ی نمایش اون جدا کنند (seperation of concepts).

:: اگر می خواید این زبون رو به خوبی یاد بگیرید ، سری آموزش کامل زبان CSS و CSS3 رو حتما مطالعه کنید .

:: مطالب آموزشی سایت رو در زمینه ی CSS می تونید از این قسمت مطالعه کنید .
:: برای شروع یادگیری CSS هم برای شروع به بخش آموزش CSS سایت w3schools مراجعه کنید .

:: گام سوم : یادگیری زبان جاوااسکریپت
وقتی که html و CSS رو خوب یاد گرفتید ، می تونید صفحات وب استاتیک رو طراحی کنید . مثلا میتونید قالب های وبلاگ سرویس های مختلفی مثل بلاگفا ، میهن بلاگ ، پرشین بلاگ و بلاگ اسکای رو طراحی و ویرایش کنید . اما اگر میخواید حرفه ای تر کار کنید باید بعد از html و CSS سراغ javascript برید . با جاوا اسکریپت میتونید پویایی و طراوت خاصی به صفحات وبتون بدید . می تونید اسکریپت های بدرد بخور و لازم برای خودتون بنویسید و صفحات وبتون رو جذاب تر کنید . جاوااسکریپت برخلاف html و CSS یک زبان برنامه نویسی هست ، در صورتی که html و CSS زبان های نمادگذاری هستند . پس به منظور یادگیری javascript باید وقت بیشتری بزارید تا با مفاهیم برنامه نویسی هم در کنار یادگیری این زبون آشنا بشید . تازه لذت کار با جاوااسکریپت رو زمانی که از library هایی مثل jQuery استفاده می کنید خیلی ملموستر و بیشتر لمس خواهید کرد .
:: آموزش های مربوطه به زبان جاوااسکریپت رو هم می تونید از این لینک دنبال کنید . می تونید سری آموزش و ویدیویی جاواسکریپت و سری آموزش ویدیویی جی کوئری رو دنبال کنید .
:: سایت w3schools قسمتی هم برای آموزش جاوا اسکریپت داره که بد نیست دنبالش کنید . برای آشنایی اولیه مختصر و مفیده .

:: گام چهارم : یادگیری زبان برنامه نویسی اسکریپتی مثل PHP 
گام بعدی اینه که شما به سراغ یک زبان برنامه نویسی سمت سرور مثل php یا asp.net برید . با استفاده از این زبون ها شما میتونید برنامه های تحت وب بزرگ و دلخواه خودتون رو بنویسید . یادگیری این زبان ها وقت ، تلاش و کار عملی زیادی رو می طلبه و فقط هم زمانی توصیه میشه که واقعا علاقمند باشید و برنامه ای برای توسعه و نوشتن نرم افزارهای تحت وب داشته باشید . و در صورتی که می خواید در حد ویرایش و طراحی قالبوبلاگ ها و صفحات ایستای وب کار کنید ، ۳ گام اول براتون کافیه .
:: بعد از یادگیری این نوع زبان ها هم باید با مفاهیم پایگاه داده (Database) آشنا بشید تا بتونید محتوای ورودی و خروجی برنامه های نوشته شده رو ذخیره و استفاده کنید .
:: سری آموزش زبان php رو هم برای شما تهیه کردیم که می تونید اونرو بخونید . ولی برای شروع باز می تونید به بخش های آموزش php ، آموزش asp.net و آموزش SQL (زبان کار با پایگاه های داده) در سایت w3schools مراجعه کنید .
ناگفته نماند که من اینجا این دو زبان رو پیشنهاد دادم ، در صورتی که زبان های دیگری هم مثل perl ، ruby ، پایتون و .. هم برای نوشتن برنامه های تحت وب موجوده که البته کاربرد و استفاده ی کمتری دارند .

:: ابزار مورد نیاز 
برای نوشتن کدها بهتره از ادیتور هایی که قابلیت های پیشرفته ای مثل پیشبینی کد ، کامل کردن خودکار کد (auto completion) ، رنگ گذاری کلمات کلیدی ، تشخیص خطاها ، فرمت بندی کدها و … رو دارند استفاده کنید تا سریعتر کد بزنید ، درصد خطاتون پایین بیاد و کارتون راحتتر و استانداردتر باشه .
:: پیشنهاد من استفاده از برنامه ی phpStorm هست که برای همه ی زبان های فوق امکانات فوق العاده ای داره . سعی می کنم در مطلب بعدی این برنامه رو برای دانلود بزارم . همچنین توصیه می کنم که نرم افزار notepad++ رو هم حتما نصب کنید . به خاطر سبک بودن و امکانات نسبتا خوبش میگم . همچنین برنامه های خیلی زیاد دیگه ای در این زمینه وجود داره که می تونید از اونها اسفاده کنید. من اسم بعضی از معروف ترین هاشو در زیر میارم که میتونید سرچ و دانلود کنید یا از فروشگاه های سی دی تهیه کنید :

 

  • PhpStorm (html,css,javascript,php)
  • Microsoft Visual Studio (asp.net)
  • Microsoft Expression Web
  • Notepad++
  • Adobe Dreamweaver
  • Komodo Edit
  • Aptana Studio
  • NetBeans
  • Bluefish
  • CoffeeCup Free HTML Editor
  • HTML-Kit

 


:: این مطلب رو برای دوستانی که علاقمند به شروع کار در زمینه ی طراحی وب هستند نوشتم. امیدوارم که حداقل تا حدودی مسیر حرکت رو مشخص کرده باشم . این دیگه بستگی به خودتون داره که چقدر وقت بذارید تا موفقیت بیشتری کسب کنید .

منبع : سون لرن 

5 دیدگاه

  1. با سلام ،میخوام طراحی وب رو یاد بگیرم و لازم به ذکر است که دانش کامپیوتری بنده خیلی خیلی کمه، به نظر شما از کلاس عمومی شروع بکنم بهتره یا به صورت خصوصی با یه استاد کار بکنم؟

    1. باسلام خدمت شما دوست عزیز
      برای یادگیری طراحی وب شما باید از سایت های موجود برای یادگیری html,css استفاده نمایید.
      برای طراحی وب شما لازم است بتوانید با نرم افزارهای طراحی وب کار کنید و همچنین بتوانید با مرورگرهای اینترنتی کار کنید.
      در غیراینصورت دانش کامپیوتری آنچنانی لازم نیست.
      میتونید از سایت بنده (فری لرن) برای یادگیری طراحی وب استفاده نمایید
      باتشکر

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.