شوخ طبعی چگونه می‌تواند به شما کمک کند؟

sense of humor - شوخ طبعی چگونه می‌تواند به شما کمک کند؟

sense of humor - شوخ طبعی چگونه می‌تواند به شما کمک کند؟

شوخ‌طبعی نه تنها از شما یک شخص خوش‌مشرب و دوست‌داشتنی در اجتماع می‌سازد، بلکه می‌تواند به شما کمک کند کارهای بیشتری را پیش ببرید و در هنگام بروز مشکلات شخصی و کاری سلامت عقلی‌تان را حفظ کنید. بعبارت دیگر، شوخ‌طبعی کاملا مفید است. اما چه موقع و چگونه به کمک ما می‌آید؟

 

۱- کمک می‌کند بعد از شکست، بهبود یابید.
افرادی که بیش از حد جدی هستند، در بازیابی خود بعد از شکست زمان بسیار سخت‌تری را سپری می‌کنند. یکی از مهمترین حالات شوخ‌طبعی، توانایی خندیدن به خود است. اگر از پس آن بربیایید، احتمالا بیشتر مایل هستید تا به اشتباهات‌ خود اعتراف کنید، و اعتراف به اشتباه اولین قدم اصلاح آن است. اما افراد خیلی جدی با اینکه می‌دانند در اشتباهند، کار خودشان را می‌کنند. بعبارتی، شوخ‌طبعی شما را انعطاف‌پذیرتر می‌کند.

۲- شما را خلاق‌تر می‌کند.
اگر به کاری مشغولید که نیاز به خلاقیت دارد، حس شوخ‌طبعی در آن اجباری است. برای مثال محتوای طنزآمیزی که به خوبی نوشته شده باشد، همیشه تقاضای بیشتری دارد، حتی برای موضوعات جدی هم خوب است که هرازگاهی با جک و شوخی همراه باشند. کار زیادی نمی‌برد که با اضافه کردن کمی کمدی به کارتان هیجان ببخشید و آن را به یادماندنی‌تر کنید. به سمینارهای اینترنتی خود (یا وبلاگ یا طراحی وبسایت‌تان) کمی شوخی اضافه کنید تا از رقبای خود جلوتر باشید.

۳- باعث می‌شود دوست و آشنایان بیشتری پیدا کنید.
وقتی نمی‌دانید با دوستان جدید از چه بگویید، شوخ‌طبعی روش خوبی برای ادامه‌ی گفتگو است. خندیدن با دیگران تجربه‌ای بسیار شخصی و یک شروع مثبت در آشنایی است. علاوه براین، می‌توان به افرادی که اغلب در صحبت‌هایشان از شوخی و خنده استفاده می‌کنند، احساس نزدیکی بیشتری کرد و این یعنی دیگران از آنها تصویر مثبتی به خاطر می‌سپارند.

۴- سلامتی‌تان را بهبود می‌بخشد.
شوخ طبعی سلامتی را بهبود می‌بخشد و فقط به تسکین درد و بیماری‌های واقعی یا ذهنی خلاصه نمی‌شود. از لحاظ علمی ثابت شده که خنده در بدن واکنش مثبت ایجاد می‌کند؛ استرس و انقباض ماهیچه را تسکین داده، ترشح اندورفین و دوپامین را زیاد می‌کند (هورمون‌های شیمیایی که موجب احساس شادمانی شده و سلامت عمومی جسم را تقویت می‌کند) و عملکرد شناختی مغز را بهبود می‌دهد.

۵- کمک می‌کند بر ترس خود غلبه کنید.
هر کدام از ما از چیزی می‌ترسیم. گاهی این ترس‌ها پایه‌ی محکمی در واقعیت دارند، گاهی صرفا حاصل توهم و تخیلات هستند. با اینحال، تمامی ترس‌ها یک وجه مشترک دارند؛ مضرند (ما درمورد ترس‌های مربوط به حس عدم امنیت لحظه‌ای صحبت نمی‌کنیم بلکه از ترس‌های قدرتمندی می‌گوییم که توانایی فکر و عمل ما را محدود می‌کنند). وقتی بحث یافتن راه‌های سازنده برای مقابله با ترس پیش می‌آید، تقریبا هیچ چیز موثرتر از یک خنده‌ی خوب نیست. چرا که غیرممکن است همزمان از چیزی هم بترسید و هم به آن بخندید. پس خندیدن را در اولویت قرار دهید.

حس شوخ‌طبعی که به خوبی تقویت شده باشد کمک بزرگی در زندگی روزمره است. باعث می‌شود راحت‌تر با مشکلات مواجه شوید و موفقیت را بهتر بپذیرید- پس از استقبال و توسعه‌ی این بخش از زندگی خود نهراسید.

برگرفته از:www.lifehack.org

 

1 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.