کلود کامپیوتینگ یا رایانش ابری را بیشتر بشناسید

cloud computing banner - کلود کامپیوتینگ یا رایانش ابری را بیشتر بشناسید

کلود کامپیوتینگ یا رایانش ابری

کلود کامپیوتینگ یا رایانش ابری یک نوع از مدل ها رایانشی می باشد که تحت یک بستر از شبکه های رایانه ای است. رایانش ابری الگویی تازه در عرضه، مصرف و تحویل سرویس های رایانشی از جمله نرم افزار، بستر، زیرساخت به کمک به کارگیری شبکه یا اینترنت تلقی می شود. رایانش ابری در واقع اجرای فرامین و دستور ها در کنار ذخیره مدارک و فایل ها است که از طریق اینترنت (یک شبکه ارتباطی) میسر می باشد. در این مقاله به معرفی این مفهوم، مزایا و معایب، ویژگی ها و آینده آن می پردازیم.

کلود کامپیوتینگ یا رایانش ابری، یک مفهوم جدید در عرصه تکنولوژی محسوب می شود که در استفاده از کامپیوتر برای کاربرد های مختلف استفاده می شود. هدف از کلود کامپیوتینگ، به اشتراک گذاری محتوا به صورت آزاد است که در قالب و بستر شبکه ایجاد شده است.در واقع کلود کامپیوتینگ بستری است که شما می توانید به کمک اینترنت پرسرعت و ابزارهای I/O مانند مانیتور صفحه لمسی، تلفن هوشمند و … به سرویس ها و خدمات جانبی متصل شوید که وظیفه نگهداری اطلاعات و اجرای برنامه های مختلف را برای ما انجام می دهند.

گذشته کلود کامپیوتینگ یا رایانش ابری

اولین بار مفهوم یا مفاهیم رایانش ابری در دهه ۱۹۶۰ میلادی مطرح شد. این مفاهیم توسط جان مک کارتی به اینگونه بیان شد که رایانش ممکن است روزی در قالب یکی از صنایع همگانی سازماندهی شود. در سال ۱۹۶۶ پارک هیل داگلاس در کتابی با عنوان مشکل صنعت همگانی رایانه ویژگی های رایانش ابری امروزی را با مقایسه صنعت برق و شکل های مصرف عمومی و خصوصی آن مورد بررسی قرار داده بود.

استفاده از مفاهیم این مفاهیم نخستین بار در دهه ۱۹۹۰ توسط کمپانی های ارتباط راه دور انجام می شد. سپس تحول رایانش ابری یا کلود کامپیوتینگ را می توان با مدرن سازی مرکز داده سایت آمازون وابسته دانست که نقش مهمی در گسترش رایانش ابری داشته است.در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به ترتیب کمپانی های آمازون، گوگل و آی بی ام و چند دانشگاه پروژه ها و وب سرویس های خود را بر پایه ی کلود کامپیوتینگ آغاز نمودند.

بخوانید معرفی شغل طراحی وب

وجه تمایز کلود کامپیوتینگ

همانطور که می دانید، یکی از ویژگی های خدمات ابری که به صورت اینترنتی قابل ارائه هستند، وابسته نبودن آنها به مکان است که این یعنی می توان از طریق اینترنت در هرکجا از کلود کامپیوتینگ استفاده نمود.همچنین کلود کامپیوتینگ این ویژگی را ارائه می کند که شما می توانید با کمک رایانش ابری مبتنی بر اینترنت، از سرویس های مختلفی متناسب با نیاز و با استفاده از زیرساخت های شرکت های ارائه کننده این سرویس ها استفاده نمایید. قابل اعتماد بودن یکی دیگر از ویژگی های کلود کامپیوتینگ است که دلیل این ویژگی را می توان قرار گرفتن داده های کاربرد به صورت مکرر در مکان های مختلفی در دنیا دانست که این کار، امکان بازیابی آن را میسر می کند.

از دیگر ویژگی های کلود کامپیوتینگ می توان به امنیت بالا و مقیاس پذیری و انعطاف پذیری آن اشاره نمود. شما می توانید خدمات و امکانات مورد نیاز خود را با توجه به موقعیت و نیازی که دارید، در همان لحظه که می خواهید کم یا زیاد کنید.

چرا کلود کامپیوتینگ یا رایانش ابری مهم است ؟

برای اینکه به اهمیت کلود کامپیوتینگ پی ببریم، بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که چرا ما به این سرویس احتیاج داریم. با توجه به پیشرفت علم و گسترش نیاز های انسان ها، نیاز به پردازش های سنگین تر نیز افزایش یافته است.از طرفی باید دانست که روند افزایش سرعت پردازنده ها پیشرفت قابل توجهی نکرده و تنها اندازه قطعات کوچکتر می شوند و افزایش سرعت تنها در افزایش تعداد پردازنده ها محدود شده است.

به همین خاطر یکی از فناوری های جدیدی که می تواند قدرت پردازشی ما را افزایش دهد، استفاده همزمان از چندین دستگاه پردازشی سنگین است. این کار می تواند سبب شود تا مجبور نباشیم در هر نقطه از تجهیزات مستقل و پرهزینه پردازشی استفاده کنیم.در ادامه مطلب بالا باید گفت در واقع کلود کامپیوتینگ شما می توانید به جای صرف هزینه های سنگین برای خرید پردازنده ها و تجهیزات پردازشی سنگین، از ابزارهای ورودی و خروجی که گفتیم استفاده کنید.

این ابزارها می توانند توسط یک ارتباط پرسرعت به تجهیزاتی متصل شوند که می توانند اطلاعات شما را نگهداری کرده ( که این می تواند مشکل شما در افزایش حجم اطلاعات با پردازش های سنگین را رفع کند ) و در اجرای برنامه ها ( که این سرویس می تواند پردازش های سنگین شما را انجام دهد ) به صورت اجاره ای به شما کمک کنند.این فناوری نو که هنوز در ابتدای راه است، سرمایه گذاری های بسیاری را بر روی خود دارد ک از آن جمله می توان به تلاش شرکت های بزرگ برای ایجاد زیر ساخت های ابری جهت ارائه خدمات خود و ارائه ی سرویس های جدید تر مانند سرویس تحت وب سیستم عامل مایکروسافت اشاره نمود.

cloud computing services - کلود کامپیوتینگ یا رایانش ابری را بیشتر بشناسید

فناوری Software as Service یا به اصطلاح SaS

Software as Service یا به صورت اختصاری SaS بخشی از فناوری رایانش ابری است که در واقع نرم افزارهایی می باشند که به صورت مجازی و در بستر اینترنت، آنلاین اجرا می شوند و می توانند به صورت کامل یا بخش عمده آن بر روی سرور پایگاه ابری اجرا شوند. از جمله این سرویس ها می توان به موارد مختلفی اشاره کرد که از آن جمله می توان به Gmail یا Netflix و یا Dropbox اشاره نمود.

فناوری Infrastructure as a Service یا به اصطلاح laas

Infranstructure as a Service یا به طور مختصر Iaas یکی از پایه های فناوری کلود کامپیوتینگ است که شامل بخش های مختلفی مانند سخت افزار، پایگاه داده، سرور، ایمنی می باشد. این نوع از سرویس لازم است توسط متخصصینی با توجه به نیازهای ما کانفیگ و مدیریت شود.پس این نوع سرویس ها قابلیت کنترل شدن توسط ما را به صورت کامل دارند. در واقع کسانی که Iaas برای آنها کاربرد دارد، ادمین های سیستم هستند.از جمله این نوع سرویس ها می توان به سرویس AWS یا Azure را تهیه کنیم که این نوع سرویس ها همان Iaas هستند، اشاره نمود.

فناوری Platform as a Service یا به اصطلاح PaaS

Platform as a Device یا به اختصار PaaS یکی دیگر از لایه های فنی فناوری کلود می باشد. در واقع PaaS به مفهوم سرویسی است که می تواند به کاربر یا توسعه دهنده، این قابلیت را بدهد که به توسعه، مدیریت و اجرای اپلیکیشن های خود بپردازد و دیگر لازم نیست به دردسر هایی مانند آپدیت کردن سرور، نگهداری از استک های نرم افزاری و … بپردازد.کاربران این نوع سرویس را می توان برنامه نویسان، Developer ها و طراحان سایت دانست.

کلود کامپیوتینگ یا رایانش ابری چه مشکلات و مزایایی میتواند داشته باشد؟

اگر بخواهیم به مزایای استفاده از پردازش یا رایانش ابری بپردازیم، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

دسترسی آسان: می توان گفت این ویژگی، یکی از مهمترین ویژگی هایی است که سبب می شود تا کارکنانی یک سازمان که در نقاط مختلف جغرافیایی فعالیت می کند، بتوانند بدون محدودیت جغرافیایی به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند و با یکدیگر تعامل کنند.لحظه بودن

اطلاعات: این ویژگی سبب می شود تا استفاده از کلود کامپیوتینگ به صورت لحظه ای انجام شود. یعنی کاربران می توانند به صورت لحظه ای به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.

هزینه نگهداری پایین: شرکت هایی که در زمینه ارائه خدمات سیستم های ابری فعالیت می کنند، به صورت کلی و برای تمام مشتریان خود منابع سخت افزاری تهیه کرده و در نتیجه هزینه نگهداری در بین مشتریان تقسیم می شود. بنابراین می توان گفت که هزینه استفاده و نگهداری از این تجهیزات به صورت مستقل می تواند ارزانتر باشد.

به روز رسانی به صورت خودکار: از آنجایی که برای شرکت های ارائه کننده همواره مهم است تا کاربرانشان از آخرین نسخه اپلیکیشن استفاده نمایند، در مورد سیستم های ابری هر برنامه ای به صورت خودکار بروزرسانی می شود و این ویژگی سبب می شود تا شرکت های ارائه کننده مطمئن باشند تا کاربرانشان از یک نسخه بروز شده استفاده می کنند.

قدرت پردازشی بیشتر: کاربران می توانند به کمک سیستم رایانش ابری، به هر میزان است قدرت پردازشی و سخت افزاری که مورد نیازشان است دسترسی داشته باشند. در واقع کاربرد می تواند در کلود کامپیوتینگ، هر مقدار از پردازنده، حافظه و ذخیره ساز مورد نیاز خود را اجاره کند و با آن به اجرای برنامه های سنگین بپردازد.

بازیابی اطلاعات: یکی دیگر از ویژگی های این نوع فناوری، این است که ارائه کنندگان آن همواره تلاش می کنند تا بالاتری استاندارد ها را برای نگهداری از اطلاعات استفاده کنند. این سبب می شود تا از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری شده و در صورت بروز مشکل در سیستم ها نیز اطلاعات آنها بازیابی شوند.

حفظ محیط زیست: دیگر ویژگی که رایانش ابری می تواند داشته باشد، این است که کاربر به میزانی که مورد نیازش است می تواند از سرویس ابری و منابع آن استفاده کند و در این صورت از منابع و تجهیزات به صورت لحظه ای و در یک میزان مناسب استفاده می شود که سبب صرف انرژی کمتر و حفظ محیط زیست می شود.

کدام شرکت ها خدمات کلود ارائه میدهند. یکی از بزرگترین مشکلات کاربران پیدا کردن شرکت ارائه دهنده خدمات کلود مناسب است که واقعا خدمات کلود کامپیوتینگ را ارائه دهد.

از جمله مشکلات رایانش ابری می توان گفت:

امنیت و حفظ کردن حریم شخصی: وجود ابهاماتی در زمینه امنیت و حفظ حریم شخصی را می توان عمده ترین مشکل این سرویس های ابری دانست. در رابطه با این مشکل باید گفت که به علت اینکه اطلاعات بر بستری اینترنت و در جایی غیر از محیط شرکت ذخیره سازی می شود، امکان این وجود دارد که به صورت غیر مجاز به اطلاعات آن دسترسی تصادفی یا عمدی ایجاد شود. اما باید گفت که ارائه کنندگان سرویس های ابری همواره در تلاش برای بهبود امنیت سرویس های خود هستند و برای مسدود کردن راه های غیر مجاز دسترسی تلاش می کنند.

عدم استاندارد سازی: عدم وجود یک استاندارد واحد برای ارائه و استفاده از خدمات سرویس های ابری را می توان دیگر مشکل دانست. از طرفی باید گفت که سازمان هایی مانند Open Cloud Consortium در حال استاندارد سازی خدمات ابری و بروزرسانی استاندارد ها متناسب با نیاز کاربران هستند.

امکان پردازش ثانویه اطلاعات: شرکت های ارائه کننده خدمات ابری می توانند در مواردی که در قرارداد بین مشتری و این شرکت ها ذکر نشده است، به اطلاعات دسترسی یابند و بعضی از پردازش های ثانویه را انجام دهند. بنابراین نیاز است تا تمامی مواردی که نیاز به جلوگیری از دسترسی اطلاعات هستند ذکر شود.

چه شرکت هایی سرویس کلود ارائه میدهند؟

امروزه در دنیا، شرکت های اصلی که در پردازش یا کلود کامپیوتینگ فعالیت می کنند، تعداد انگشت شماری هستند که به طور کلی می توان گفت سرویس های پردازش ابری که برای ذخیره سازی دیتای افراد در فضایی مجازی فعالیت می کنند عبارت اند از:
Dropbox: سرویسی که در ابتدا به کاربران خود ۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان می دهد.

Amazon Drive: این سرویس ۵ گیگابایت به صورت رایگان به کاربران خود ارائه می کند.

OneDrive: مانند آمازون است.

iCloud: مانند آمازون است.

Box: این سرویس ۱۰ گیگابایت رایگان فضا در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

Google Drive: که مشهورترین آنها است و ۱۵ گیگابایت فضای ابری در اختیار کاربران خود به صورت رایگان می گذارد.

در بخش کاربرد های کلود کامپیوتینگ در توسعه اپلیکیشن (Iaas و Paas) می توان به سرویس های زیر اشاره نمود:
Microsoft Azure
Google Cloud Platform
IBM Cloud
Amazon Web Services
DigitalOcean

البته در ایران هم شرکت هایی مثل ابر آروان و یا هاست ایران و … وجود دارند که خدمات ابری ارائه میدهند اما به هیچ عنوان با سرویس های معرفی شده قابل مقایسه نیستند و در نوع ارائه سرویس هم تفاوت های چشمگیری بین آن ها وجود دارد.

cloud computing - کلود کامپیوتینگ یا رایانش ابری را بیشتر بشناسید

آینده مطعلق به کلود کامپیوتینگ یا رایانش ابری است

در مورد آینده cloud computing می توان گفت طبق پیش بینی های گارتنر طی چندین سال آینده می توان انتظار داشت که فناوری رایانش ابری پتانسیل های واقعی خود را می تواند نشان دهد.

می توان انتظار داشت که رایانش ابری موانع ورود به تجارت نرم افزاری را کاهش خواهد داد و می تواند روش های جدیدی را برای کسب سود به وجود آورد. همچنین شرکت های ارائه کننده خدمات ابری می توانند از طریق تسهیم، بهبود دادن و سرمایه گذاری در قسمت های نرم افزاری و سخت افزاری با افزایش پتانسیل های خود در رفع نیاز های مشتریان به سود های بیشتری دست یابند.از جمله اشکالی که رایانش ابری می تواند در قالب آن، در آینده ظاهر شود می توان گفت:
برنامه های درون ابر می توانند جایگزین برنامه هایی شوند که به صورت محلی نصب شده اند.
سرویس های اجتماعی نظیر فیس بوک، اینستاگرام و … می توانند با اتصال کاربران به یکدیگر، یک ابر سرویس را ایجاد کنند.
قادر خواهید بود در تمام اوقات به هر بخشی از فضای ابری متصل شوید.
ساخت برنامه های جدید می تواند آسانتر شود.

منبع

1 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.