آموزش طراحی وب ( HTML ) – قسمت اول

html amozesh - آموزش طراحی وب ( HTML ) - قسمت اول

HTML چیست؟

قبل از تعریف HTML اول باید انواع برنامه های تحت وب رو بشناسیم. برنامه های تحت وب بصورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

برنامه های استاتیک (Static): برنامه هایی هستند که صفحات آنها از متن، تصاویر،صوت و … تشکیل شده. و احیاناً چند لینک به سایر آدرس ها در آن قرار گرفته است. در واقع این نوع صفحات با کاربر تعاملی ندارند و صرفاً کاربر میتواند موارد داخل این صفحات را مشاهده کند.

برنامه های داینامیک (Dynamic): برنامه هایی هستند که داده ای را از کاربر گرفته، و آن را پردازش می کنند، و در انتها نتیجه‌ی آن در اختیار کاربر قرار می گیرد.

HTML زبانی برای ساختن صفحات استاتیک هست. که به وسیله اون میتوان صفحات وبی ساخت که در آن از عکس ها، فیلم ها، موزیک ها، پاراگراف ها، جداول و… استفاده کرد.

HTML مخفف عبارت Hyper Text Markup Language (زبان نشانه گذاری ابر متن) است، که در ادامه به توضیح هر یک از کلمات این عبارت میپردازیم:

Language: این عبارت نشان دهنده این است که HTML یکی از زبان های برنامه نویسی است. البته در ادامه خواهیم دید که بهتر است به جای عبارت “برنامه نویسی” از “نشانه گذاری” استفاده کنیم.

Text: این عبارت نشان می دهد که یک برنامه به زبان HTML یک فایل متنی ساده بیشتر نیست! در واقع مرورگر ها این فایل ساده متنی را خوانده و با توجه به دستورات داخل آن، آن را به عناصر مختلف همچون عکس ها،پاراگراف ها و …. تبدیل میکنند.

Hyper: در مقابل “liner” قرار دارد. جالبه بدونید که زبان های برنامه نویسی رو به دو دسته تقسیم میکنند.

  • Liner:به زبان هایی همچون C,Pascal, Delphi, PHP و … که باید دستورات به ترتیبی که نوشته شده اند و به صورت خط به خط اجرا شوند و تا خطی از برنامه اجرا نشده خط بعدی اجرا نمی شود، و در واقع الگوی خطی دارند زبانهای Liner گفته میشود. که وجود خطا در هر خط از برنامه موجب توقف اجرای کل برنامه میشود.
  • Hyper: در مقابل زبانهایی هستند که الگوی خاصی ندارند و خطا در یک خط از برنامه موجب توقف کل برنامه نمی شود. به این زبان ها Hyper گفته می شود.

Markup: زبان HTML بر خلاف بسیاری از زبان های برنامه نویسی فاقد ساختار(دستور)هایی همچون ساختار شرطی، حلقه، توابع و… است. در عوض این زبان از ساختار ساده‌ای به نام Markup Tag یا به اختصار Tag (برچسب) تشکیل شده است. در واقع HTML یه نوع دستور بیشتر ندارد و آن هم همین Tagها هستند.

چون فایلهای Html متنی هستند بنابراین برای کد نویسی صفحات وب از هر ویرایشگر متنی میتوان استفاده کرد مانند Notepad یا Wordpad که در تمامی ویندوزها قابل دسترسی هستند. البته برای نوشتن کدهای Html نرم افزار های پیشرفته زیادی در این زمینه وجود دارد که ما را در نوشتن تگ ها راهنمایی میکنند. که پیشنهاد من برای اینکار نرم افزار Notepad++ است که میتونید آخرین نسخه این نرم افزار رو از لینک زیر دانلود کنید:

برای مشاهده نتیجه کار هم نیاز به یک مرورگر (….,Opera,IE, Firefox, Google Chrome)دارید که من از گوگل کروم استفاده میکنم.

در مطلب بعدی به معرفی ساختار تگ ها و طریقه نوشتن آن ها در زبان HTML میپردازیم.

منبع : سون لرن 

3 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.